Welkom!

Welkom op de blogspot van de Puzzel van de Brugse Poort, een samenwerking tussen organisaties, diensten en bewoners van de Brugse Poort. Op deze blog vind je alle laatste nieuwtjes over de Puzzel, foto's, het Charter voor de Brugse Poort en zo veel meer. Op de hoogte blijven is eenvoudig: geef hieronder je emailadres in en je ontvangt meteen een bericht als er een nieuwe post is. Voor meer info over de Puzzel één adres: puzzelbrugsepoort@gmail.com.

Puzzeldag 18 oktober 2014


Verloop van de dag

Anna (WGC) legde de bedoeling van de derde Precaire Puzzeldag uit: eerst zou een korte uitleg over de geschiedenis van Precaire Puzzel komen. Daarna een korte voorstelling van wat de werkgroepen het afgelopen jaar hebben gedaan. Om tenslotte te komen tot een verzameling van ideeën, valkuilen, mogelijkheden voor de toekomst, uitgewerkt in verschillende thema’s. Rond die thema’s werden groepjes gevormd die hier verder over brainstormden. Nadien volgde nog een terugkoppeling naar de hele groep. Buurtwerker Peter Dewit sloot deze Precaire Puzzeldag met enkele slotbedenkingen.

Over de werkgroepen en de stuurgroep lees je verderop in dit verslag meer. Starten doen we met wat er uit de vier brainstormgroepjes kwam.



Thema 1: Communicatie

-    Naam Precaire Puzzel?
-    Symbool Precaire Puzzel?
-    Interne en externe communicatie?
-    Ruimtelijke afbakening (Brugse Poort, Rooigem, Malem,…)?
-    Terugkoppelingen van de werkgroepen naar de wijk?

Wat kwam uit dit groepje?

  • Voor sommige bewoners van de wijk is het niet duidelijk of hun straat al dan niet bij de Brugse Poort hoort. Wat is het werkingsgebied?
  • Naam en logo trekken niet aan? Puzzelstuk is ok als beeld, naam niet.
  • Moet toegankelijker en minder elitair
  • Binnen stuurgroep discussie over inhoud en strategie?
Hoe zorgen we er voor dat mensen zich aangetrokken voelen door de werking van PP?
  • Signaal moet zijn: de dingen waar je je aan ergert in de buurt & deze waar je naar verlangt in je buurt, kan je zelf beïnvloeden.
  • Hoe hou je contact met de verschillende groepen in de buurt
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen op de hoogte zijn en/of zich engageren?
Conclusies van deze groep:
  • Schrap het woord “precaire” uit de naam.
  • Eventueel veranderen naar “buurtgroep Brugse Poort”
  • Ik puzzelstukje Brugse Poort en ik werk eraan mee (als nieuwe raamaffiche)
  • Mensen aantrekken met resultaten en laten weten dat ook het beleid luistert.
  • Werken met “ambassadeurs”, mensen die al meewerken maken buren warm om mee te werken, dragen de bedoelingen van “De Puzzel” uit.
  • Resultaten afficheren op plaatsen in de wijk waar alle groepen van de wijk komen.
  • “De Puzzel” is geen nieuwe organisatie, het groepeert de bestaande en vult hun werking aan.
  • Nieuwe campagne bij de buurtbewoners
  • Inbreng van de bewoners duidelijker maken
  • Laagdrempeliger “buurtgroep Brugse Poort”
  • Gebied tot Rooigemlaan, tot Mariakerke en Malem??
Kortom volk nodig, dus eventueel ook boodschap brengen op pizzadozen, broodzakken, op de brommertjes van de pizzabestellers,…




Thema 2: Nieuwe werkgroepen

-    Werkgroep ruimte?
-    Werkgroep armoede?
-    Werkgroep jongeren?

Wat kwam er uit dit groepje?

  • Ruimte: vanuit de bekommernissen die o.a. ook bij FC De Buurt leven. Er is niet zoveel ruimte meer over in de buurt, maar er staan wel verschillende projecten van ontwikkelaars in de steigers.
  • Ruimte zorgt voor levenskwaliteit in een buurt, maar dan moet er wel voldoende van zijn.
  • Ruimte: al heel veel rond gebeurd in de wijk, en we moeten deze kunnen linken/verbinden met elkaar.
  • Ruimte: hoe creëer je ruimte in de Brugse Poort met andere woorden hoe kan je als buurt weerwerk bieden aan ontwikkelaars op die plaatsen waar eventueel beschikbare ruimte door hen wordt bedreigd?
  • Ruimte: veel tijdelijke invullingen, maar hoe kunnen deze verduurzamen? Welke zijn de mogelijke partners daarin?
  • Ruimte: kan je heel snel komen tussen een clash privé – publiek
  • Armoede: er is vrij veel (verborgen) armoede in de wijk. Kleine pensioentjes, OCMW-leefloon,…
  • Armoede: vreemd dat dit het eerste punt is op het Charter maar daar geen werkgroep rond actief is.
  • Armoede: is de kloof tussen rijker en armer aan het toenemen (gentrificatie)
  • Armoede: is eigenlijk een thema dat ook verweven is met het gehele ruimtevraagstuk. Er is nood aan een permanente ruimte waar mensen elkaar ontmoeten en waar er kan worden gewerkt aan het versterken van hun mogelijkheden.
  • Armoede: toch wel wat pessimisme wat je vanuit een buurt kan doen rond armoede.  Is er een beweging waar armen het woord nemen werkzaam in de wijk? Of kunnen we die nog oprichten?
  • Is er nog voldoende fut om een nieuwe werkgroep te starten?
  • Achterban niet worden gesensibiliseerd om terug wat mensen toe te leiden?
Conclusies van deze groep:
  • Ruimte: misschien eerst kijken om een soort van lichtvoetige ontmoetingsmomenten te organiseren die kunnen leiden tot een nieuwe werkgroep? Momenten waar er informatie, ideeën worden uitgewisseld. Een beetje zoals deze dag, maar dan iets frequenter dan het eenmalig jaarlijkse.
  • Ruimte: zou interessant zijn om bij de medeondertekenaars eens te polsen wie van hun nog op zoek is naar een ruimte in de buurt. Dit heel concreet: welk soort ruimte, voor wat, voor wie,… dit kan al een mogelijke actie zijn om dit eens op grotere schaal in het daglicht te stellen.
  • Armoede: veel organisaties hebben op dit moment nog geen idee wat de nakende besparingen vanuit beleidsniveaus allemaal te weeg zullen brengen. Zou het geen mogelijke actie kunnen zijn om deze zichtbaar en tastbaar te maken. Als bewoners heb je soms wel kennis van jouw directe buur. Mogelijkheid om deze te bevragen wat dit voor hem/haar doet om met minder rond te moeten komen en dit dan in de wijk zichtbaar te maken.
  • De sterkte van verhalen, dit is een manier om zaken zichtbaar te maken. Dus ergens een journalistieke insteek gebruiken en een soort van waakhondfunctie installeren. Probleem hier is wel dat hier snel met systeem paraplu kan worden geschermd. Er moet dus op een of andere manier resultaatsgericht kunnen worden gewerkt anders haken mensen af.
  • Algemeen: meer benutten en gebruiken van de zaken die er al zijn.


Thema 3: Diversiteit

-    Aandacht voor ouderen in de wijk (en hun organisaties)
-    Aandacht jongeren, de verschillende gemeenschappen,…

Wat kwam er uit deze groep?

  • We mogen de participatie van bewoners niet puur afrekenen op vandaag. Het is toch een specifieke methodiek (praten, vergaderen) die nu eenmaal niet voor iedereen aantrekkelijk is. Ook op veel andere activiteiten is en blijft het moeilijk om een divers publiek te bereiken.
  • Sommige mensen van de groep stelde in het verleden ook al enige mate van cynisme en fatalisme vast bij sommige mensen: wat helpt het er over te praten, wat kunnen we er aan doen,…
Conclusies van deze groep:
  • Het bereiken van een breed en divers publiek heeft allicht veel te maken met communicatie. Enkele suggesties en ideeën:
  • opnieuw een huisbezoekenronde doen (zoals toen met het charter), waar heel concreet wordt uitgelegd waar we mee bezig zijn. Best werkgroep overschrijdend;
  • plaatsen / organisaties opzoeken waar toch al groepen aanwezig zijn, zoals de ontmoeting van Ten Hove in de Ooievaar, het soepmoment van Trafiek,…
  • verzamelen telefoonnummers (voor sms’en) en mailadressen;
  • misschien kan er met straatverantwoordelijken gewerkt worden.
  • Bewoners moeten misschien ook meer op heel concrete (en doe-) engagementen worden aangesproken.
  • Waar zitten al de organisaties die het Charter mee hebben ondertekend? Kunnen we hen niet weer (opnieuw) activeren, misschien ook op een meer concrete manier?
  • Waarom geen film maken over de Brugse Poort, met verhalen en getuigenissen.
  • Als we dit allemaal willen doen, zal het wel veel tijd en energie vragen.

 

Thema 4: Engagement

-    Van organisaties die het charter ondertekenden
-    Van bewoners
-    Stuurgroep, werkgroepen,..
-    Professionalisering Precaire Puzzel (subsidies zoeken,…)

Wat kwam er uit deze groep?

  • Organisaties betrekken: is moeilijk om ze te engageren, ze ondertekenden het charter wel, maar daarna werd het stil.  Volgende stap = wie zijn de geïnteresseerden? De geëngageerden?
  • Hoe kunnen geëngageerde bewoners gevonden worden en gehouden worden?
Conclusies van deze groep:
  • Belang van een actualisatie van de gegevens van de organisaties. Ondertekening charter nog eens overdoen + engagementsverklaring met keuze voor verschillende zaken: meedoen aan een actie, vergaderen (en frequentie), contactpersoon doorgeven om op de hoogte te blijven.
  • Idee om per organisatie iemand aan te duiden die aanspreekpunt is voor de Precaire Puzzel. Op die manier wordt het persoonlijker.
  • Bewoners betrekken door de contactpersoon van de organisaties die hun achterban aanspreken. Mensen betrekken die met het thema van de werkgroep te maken hebben bv. apothekers voor de werkgroep drugs.  Voor elke werkgroep moet de reflex komen: hoe kunnen we stemmen van andere diverse bewoners betrekken? Een nieuwe grote activiteit zoals Lijn 3 organiseren om bewoners aan te spreken, met organisatie van de Precaire Puzzel.

 

 

De voorstelling van de stuurgroep en de werkgroepen


Hilde (Trafiek vzw & buurtbewoonster) stelde de stuurgroep van de Precaire Puzzel voor en gaf een korte inleiding over wat de Precaire Puzzel nu eigenlijk is.
Precaire Puzzel is een samenwerkingsverband tussen 60 organisaties die een Charter maakten en ondertekenden met de hoop dat rond de 10 punten van het Charter een werkgroep zou ontstaan. Na het Charter ontstonden werkgroepen waarin vooral bewoners maar ook professionelen zitten. 
 

De Stuurgroep:
  • Het verslag van de vorige Precaire Puzzeldag werd naar iedereen in de mailinglist doorgestuurd en lag op bepaalde plaatsen in de wijk uitgeprint. Met sommige dingen die toen naar voor kwamen is er veel te weinig mee gedaan.
  • De stuurgroep vertelt vooral aan anderen wat de Precaire Puzzel doet. Dit jaar ook gezorgd voor €500 sponsoring via vzw Kutunka die ermee ophield met bestaan.
  • Daarnaast afgelopen jaar bezig geweest rond samenlevingsopbouw. Die besliste om uit de buurt te trekken. Vanuit zowel Buurtteam als vanuit de stuurgroep hebben we uitleg gevraagd over hun motivatie van deze beslissing. We wachten nu nog verder op een afspraak met hen.
  • De stuurgroep was verder ook bezig geweest met de verkoop van de kerk en het schoolgebouwtje te Malem. Verschillende brieven naar verkoper, bisdom en stadsbestuur, gesprek met de bewoners, een ontbijtactie voor de kerk, gesprek met schepen Decruyenaere en een brief om onze steun te betuigen aan de plannen van de Circusplaneet om de kerk aan te kopen. Het schooltje is ondertussen door stad gekocht. De verkoop van de kerk is nog niet rond.

Marijke (buurtbewoonster) gaf een stand van zaken van de Werkgroep Wonen.

  • De Werkgroep Wonen startte in 2011, vooral acties rond leegstand en betaalbare en kwalitatieve woonst.
  • Een elk jaar terugkomende actie is de leegstandstelling in de wijk en de gegevens doorgeven aan het meldpunt leegstand.
  • Rond de verhouding prijs/kwaliteit van woningen was er vorig jaar de actie met journalist Tim F. Van der Mensbrugghe die aan huizenruil deed en de actie Agence Crotique onder de stadshal. Dit werd gekoppeld aan een kaartjesactie aan toenmalige minister Vandenbossche. Ze kreeg in totaal tussen de 400 à 500 kaartjes toegestuurd en de werkgroep had met haar een gesprek.
  • Er was de voorstelling van Rabot 4-385 van Simon Allemeersch Bij’ De Vieze Gasten en leden van de werkgroep hielden ook een lezing bij het Anarchistisch Centrum in kader van hun Infomania-sessies.
  • De werkgroep is nu op het punt gekomen om verder na te denken over de toekomst. Ze hielden al een brainstorm, maar ze zijn er nog niet helemaal uit. Mogelijkheden zijn o.a. één of meerdere acties houden of eventjes een adempauze inlassen, jaarlijkse  leegstandtelling blijft behouden, inzetten op sociale verhuur, inzetten op de strapatsen van C+,...

Els (buurtbewoonster) gaf een stand van zaken van de Werkgroep Drugs.

  • De Werkgroep Drugs, maakte de keuze om heel concreet in te zetten op het thema van “Spuitenruil”. Na de stopzetting van de Eenmaking was er een leemte ontstaan daarrond. De  spuitenruilcoördinator van provincie Oost-Vlaanderen was bereid gevonden om mee te stappen in het verhaal indien er een locatie werd gevonden. Dus de zoektocht naar een locatie voor zowel spuitenruil als een locatie om eventuele dropboxen te plaatsen ging van start. Maar omdat dit niet zo evident is, en er in het gehele verhaal nog andere actoren zijn, kwamen ook die laatste in het vizier van de werkgroep. Andere actoren zoals daar zijn de apothekers. Er werd vooraf gepolst bij een apotheker in centrum die al aan spuitenruil doet of deze kon bijspringen om zijn/haar collega’s te overtuigen. Afgelopen september werden de 13 apothekers van de wijk uitgenodigd, 6 gingen in op de uitnodiging en 4 daarvan zijn effectief opgedaagd (de andere 2 hadden zich verontschuldigd). Op deze avond kregen ze uitleg van zowel hun collega uit het centrum als van de spuitenruilcoördinator.
  • Nu is de werkgroep aan het bekijken welke de volgende stappen zijn. Belangrijke opmerking over het idee van spuitenruil door apothekers in de buurt, is dat het initiatief vanuit bewoners komt in plaats van een organisatie/beleid. En dat is vrij ongezien in het landschap.

Ilse (Gebiedsgerichte Werking) gaf een stand van zaken van de Werkgroep Verkeer.

  • In het begin was de werkgroep vooral bezig met acties en optochten aan scholen. Maar veel veranderde er niet.
  • De laatste tijd heeft de werkgroep zich vooral beziggehouden met het uitwerken van een visie en theoretische onderbouw. De visietekst werd al op de Precaire Puzzeldag van vorig jaar voorgesteld. Nu willen ze deze visie vooral verspreiden en feedback op krijgen. Op dit ogenblik zijn ze volop het bezoek van schepen Watteeuw in kader van Wijk van de Maand aan het voorbereiden.
  • De Werkgroep Verkeer kan nog wel wat vers bloed gebruiken, dus iedereen die mee wil denken/doen, is welkom.

Jeroen (Bij’ De Vieze Gasten vzw & buurtbewoner) gaf een stand van zaken van de Werkgroep Goed Nabuurschap.

  • De idee van de werkgroep was om een alternatief platform op te zetten met leden van alle mogelijke gemeenschappen en achtergronden om samen te werken/denken rond gemeenschappelijke thema’s. Doorheen de jaren zijn er verschillende bijeenkomsten geweest, steeds met boeiende gesprekken.
  • Dit jaar enkel een bijeenkomst rond het thema verkeer in de wijk i.s.m. de Werkgroep Verkeer. Maar er is slechts één persoon opgedaagd. De werkgroep zit dus een beetje in de fase van heruitvinden. Klopt onze manier van werken? Klopt de inhoud wel? Zijn de methodieken wel de juiste? Is het moment waarop we samenkomen wel het juiste moment?
  • De werkgroep is er zelf nog helemaal uit welke kant op te gaan. Het idee blijft wel om de groep uit te breiden en zelf activiteiten te laten uitbouwen.

Aansluitend: ideeën, valkuilen & bemerkingen vanuit de groep

  • Het Charter is door heel veel verschillende organisaties ondertekend, maar het zijn steeds dezelfde gezichten die je bij Precaire Puzzel-bijeenkomsten ziet opduiken. Zou er niet opnieuw een ronde van de organisaties moeten gebeuren om deze opnieuw te bevragen en te activeren? Een snelle bevraging bij de aanwezigen leert ons dat van de 36 aanwezigen er 4 strikt professionelen zijn (die dus enkel in/voor de wijk werken), een tweetal dubbelen (werken en wonen in de wijk) maar de overige aanwezigen zijn allen inwoners van de wijk.
  • Precaire Puzzel is nu niet direct een titel die aanspreekt. Moet er niet worden nagedacht om over een naamsverandering (maar wel het symbool behouden)?
  • Is er een mogelijkheid om de kennis tussen organisaties en bewoners meer te delen?
  • Nood aan werkgroep ruimte?
  • Armoede is het eerste puntje op het Charter maar er is geen werkgroep die daar specifiek rond werkt terwijl dit toch een heel concreet thema is.
  • Wat met de ouderen in de wijk? Hoe betrekken we de doelgroep senioren meer bij de Precaire Puzzel – nadenken dus over de manier van communiceren.
  • Kan de Werkgroep Wonen bekijken of er geen mogelijkheden zijn voor zoiets als een huurschatter maar dan voor woningen op de private huurmarkt?
  • Voor de Werkgroep Verkeer: graag fileproblematiek op de Drongensesteenweg meenemen.
  • Parkeermogelijkheden: misschien ook iets voor een Werkgroep Ruimte?
  • Precaire Puzzel en het zoeken van subsidies, moeten er daar ook geen werk worden van gemaakt?
  • Kunnen er bewoners in de Stuurgroep?
  • Diversiteit in alle werkgroepen: welke methodieken daarvoor nodig?
  • Wat met samenwerking tussen de verschillende werkgroepen en eventueel ook overheen wijkgrenzen heen? Moeten dit niet meer worden gestimuleerd?
  • We vertrekken vanuit de bewoners, maar hoe gaan we om met engagement?
  • Hoe zit het met de verhouding politiek/beleid? Hoe vermijden we dat ideeën vanuit de Precaire Puzzel politiek worden gerecupereerd zonder dat er daadwerkelijk zaken ten gronde veranderen?

 

Afsluitend woord door Peter Dewit  (Buurtwerk Brugse Poort-Rooigem)

  1. Na een jaar weggeweest te zijn, blijkt dat de Precaire Puzzel zeker leeft. Als je hoort wat er in alle werkgroepen gebeurd is en op stapel staat, is dat niet niets.
  2.  Er zijn vandaag een 35-tal mensen aanwezig, waarvan ‘slechts’ 5 puur professioneel. Of m.a.w. het overwicht aan bewoners is heel duidelijk. Dat was bij de start van de Precaire Puzzel wel anders. Een heel goeie evolutie dus.
  3. Centrale conclusie vandaag: communicatie, communicatie en nog eens communicatie. Werk voor de stuurgroep? Voor alle werkgroepen? Voor een aparte werkgroep communicatie? Alleszins iets om binnenkort over te buigen…







Geen opmerkingen:

Een reactie posten