Welkom!

Welkom op de blogspot van de Puzzel van de Brugse Poort, een samenwerking tussen organisaties, diensten en bewoners van de Brugse Poort. Op deze blog vind je alle laatste nieuwtjes over de Puzzel, foto's, het Charter voor de Brugse Poort en zo veel meer. Op de hoogte blijven is eenvoudig: geef hieronder je emailadres in en je ontvangt meteen een bericht als er een nieuwe post is. Voor meer info over de Puzzel één adres: puzzelbrugsepoort@gmail.com.

dinsdag 19 mei 2015

reactie schepen De Regge op brief tijdelijke invulling schooltje Malem - 12 mei 2015

Beste leden van de stuurgroep De Puzzel

In onderstaande mail heeft u naar aanleiding van het tijdelijk ter beschikking stellen van ruimte in de school Malem opmerkingen over de wijze waarop de stad Gent zijn anti-kraakbeleid uitvoert en vraagt u naar de link met het Fonds voor tijdelijke invullingen (subsidiekanaal bij dienst Beleidsparticipatie).
Alvast bedankt voor uw opmerkingen. Deze werden ondertussen besproken met de betrokken diensten en binnen het college, in wiens naam ik u antwoord.

Uw vraag naar een sterke binding tussen het (tijdelijk) invullen van leegstaande panden van de Stad en de wijkgerichte werkingen/organisaties wordt dan ook ter harte genomen. Dienst Vastgoedbeheer en Dienst Beleidsparticipatie zullen nauwer afstemmen indien een stadsgebouw leeg komt te staan.

Toch nog volgende ivm school Malem: tijdens de voorbije winterperiode dreigde het gebouw gedeeltelijk leeg te komen te staan. De kraakgevoeligheid van gebouwen verhoogt sterk in winterperiode. Het stadsbestuur diende dan ook kort op de bal te spelen. Er werd een contract met Transistor afgesloten net omwille van onderstaande redenen:
-      De garantie van een directe ingebruikname van het gebouw
-      De aandacht die vermeld in de beschrijving van de vzw in oprichting naar buurtgebonden werkingen
-      De oorspronkelijke periode van leegstand was tot eind 2015.

Naar aanleiding van uw schrijven hebben de diensten Vastgoedbeheer en Beleidsparticipatie Transistor gecontacteerd zodat de communicatie en contact met organisaties uit de omgeving vlotter verlopen. Een rondleiding in het gebouw wordt deze week georganiseerd, contactpersoon is Ilse Van Wambeke (wijkregisseur).
Het voorbije weekend heeft de Circusplaneet reeds gebruik gemaakt van de school voor de opening van de Kerk.

De Stad hanteert onderstaand drie-stappen plan bij panden die tijdelijk leeg komen staan vanuit een anti-kraak-/anti-inbraakbeleid. Dit wil zeggen dat het pand tijdelijk geen vaste huurder  heeft of het pand heeft nog geen bestemming op lange termijn. De redenen kunnen zijn: geplande renovatiewerken, geplande verkoop van het pand, huurder die zijn opzeg geeft en waarbij tijd nodig is om andere huurder te vinden, interne verhuis,…  De tijdelijkheid betreft initieel minder dan 1 jaar. Deze timing kan wel veranderen in de loop van het proces, doch daar heeft dienst Vastgoedbeheer bij het afsluiten van de contracten bezetting ter bede geen zicht noch vat op. Het 3-stappenplan bestaat uit volgende fasen:
1. Indien het onroerend goed voldoet aan de voorwaarden van de Vlaamse Wooncode, wordt het pand verhuurd door de dienst Wonen als noodwoning/transitwoning.
2. Indien het onroerend goed niet voldoet aan de voorwaarden van de Vlaamse Wooncode, wordt in eerste instantie een overeenkomst van bezetting ter bede voor tijdelijke terbeschikkingstelling van leegstaande panden afgesloten met vzw’s die een ruimtebehoefte hebben doorgegeven aan de Stad (of kunstenaars indien er geen vzw’s met ruimtebehoeften zijn die zich lenen tot invulling van betreffend pand).
3. Indien geen enkele derde geïnteresseerd is omwille van de specificiteit van het gebouw of de duurtijd van het gebruik wordt een firma worden aangesteld teneinde krakers te vermijden.
Zoals reeds vernoemd, het college wenst dan ook een betere afstemming tussen het toewijzen van tijdelijke leegstaande panden en de noden van de wijk waar het pand gelegen is. In het stappenplan dat de dienst Vastgoed hanteert, zal in stap 2 dit structureel ingebouwd worden.
In de praktijk komt stap 1 niet veel voor, de Stad heeft slechts een beperkt aantal woningen in eigendom.
De voorbije 2 jaar werden slechts per uitzondering contracten met anti-kraakfirma’s afgesloten. Door de grote vraag van vele verenigingen naar een (tijdelijk) onderkomen, houdt de Dienst Vastgoedbeheer meer rekening met dergelijke vragen.
VZW’s of individuele kunstenaars die interesse hebben in het tijdelijk gebruik van een pand, kunnen dan ook een ruimteaanvraag indienen bij de dienst Vastgoedbeheer. De Stad vraagt geen geldelijke vergoeding bij een bezetting ter bede, maar wel een geregelde aanwezigheid waarbij elke onregelmatigheid in het gebouw dient gemeld te worden.
Uit ervaring blijkt dat er meer kunstenaars dan vzw’s interesse hebben in dit tijdelijk gebruik, in hoofdzaak omwille van volgende redenen: de (slechte) staat van deze gebouwen, de beperkte aanwezigheid van nutsvoorzieningen en in hoofdzaak de onzekere timing van gebruik. De opzeg verloopt op 1 of 2 maanden om de definitieve bestemming van het gebouw niet in het gedrang te brengen. 

Wat betreft de subsidie waar u naar verwijst (het Fonds voor tijdelijke invullingen): dit reglement is erop gericht om vanuit de Stad de mogelijkheid te voorzien voor begeleiding en/of subsidies voor tijdelijke invullingen. Het initiatief ligt hier volledig bij de organisatoren van de tijdelijke invulling. De Stad faciliteert. Dit houdt geen engagement van de Stad in om locaties te zoeken en/of ter beschikking te stellen.

Met vriendelijke groeten
Namens het college van burgemeester en schepenen

Martine De Regge
Schepen van Personeelsbeleid, Facility Management en Administratieve Vereenvoudiging
T 09/266.51.60
F 09/266.51.79
schepen.deregge@gent.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten